Mencari Nur

wahai Tuhan Yang Maha Pengasih ampunilah segala dosaku…ingin aku kembali kepada fitrah insani tak sanggupku jelajahi rimba duniawi…bebaskanlah diriku dari dibelenggu dosa noda nafsu durjana…

Warkah hari Lahir Mama… August 16, 2016

Filed under: MAMAKU SAYANG,my destiny — zaihanadya @ 2:46 am

313471_10150356140859958_1998369600_n

Warkah hari Lahir Mama…
Sekadar berkongsi rasa…

Assalamualaikum Mama ku syg…
Hari ni 16 Ogos 2016 xseperti tahun2 yg sudah… smbtn sederhana tp istimewa pasti ada di hari lahirmu… tp tahun ni mama dah ke alam lain… dan doa anakmu agar mama sedang berbahagia… syukur pada Allah menghadirkan insan istimewa semulia mama… Dalam sendu hati ni bermain2 di minda segala memori suka duka kita… argue pasal mcm2 perkara tapi at last baik balik… terkedek2 anak mok2 mama ni peluk mama sambil nangis pastu ckp “ma dya mntk maaf…” pastu mcm biasa mama kata “xpayah…” mksdnye xnk maafkn… sambil senyum ma ckp lagi “yelah mama maafkn” sama2 gelak balik… kenangan semua tu kan ma…

Mama…
Ma adalah insan yg terlalu rendah hati dan elok pekertinya… lembut je suara tu… kalo senyum tu cair hati dya… kdg2 suke buat muka penyek… yg ikot prgai tu dila… kalo ma sedih n nangis plak dya lah paling rasa serba xkena… Dya tahu kesenduan mama tatkala itu… byk yg ma kongsi ngan dya… tapi biarlah smua tersimpan rapi di hati n mnda dya smpi akhir nafas nanti…

Mama…
Semasa dya dpt kputusan cmrlg dlm pmr dya ingat lagi ma ajak jln2 kt pasar slyg pastu tbe2 ma kata nk tgk kdai emas la… dya pon ikut je… alih2 ma kata cube dya tgk mane cncin yg cntik pastu dya pon tnjuk tbe2 ma suruh dya pakai pastu byr terus… masa tu emas murah lagi dlm rm60 kot cncin tu… ma kata hadiah pmr… tergamam jap… dya xmntak pun smua tu… pandai mama buat suprise kan… penghibur hati anak cucu dan suami mama ni… kalo part gadoh ngan abah paling best ade je bnda xkena… saje gadoh2 manja… tapi masa ma sakit abah lah org paling down tp kuat utk jaga mama… hari2 tanpa miss msti dtg… untung mama sbnrnye…

Mama…
Saat mama jatuh sakit terasa bagai dunia berputar laju… hilang upaya diri nk teruskan hidup ni… saat2 akhir usiamu terlantar di rumah… aku bahagia menguruskanmu… ada satu malam mama xboleh tidur langsung mengerang kesakitan… dya duduk di hujung kaki mama sambil hadiahkn ayat2 suci quran… mama lena seketika… tatkala itu tumpah airmataku… laju… bukan apa dya terkenangkan bginilah mama melayan karenah anak2 mama smasa kecil… saat tu terbayang segala pengorbanan mama… teringat masa dya kena denggi… sambil ma uli kuih gelang sambil tgkkan dya… pantang dya gerak sikit ma bangun tgk… Allah je yg dpt balas segalanya ma…

Mama…
Dya lahir dlm keadaan yatim tp sikit pun dya xpernah rasa tiada ayah sebab kasih syg mama melebihi segalanya… besar pengorbanan mama… tapi di akhir2 sblm mama jatuh sakit ma ada ckp mntak halalkn smuanya ma tkt tepakai duit masa jaga dya sbgai anak yatim… dah lama dya halalkan malah sudah beratus ribu agaknya ma berkorban utk dya tanpa sedar… malah dya yg terhutang nyawa, budi dan pengorbanan ngan mama…

Mama…
Jika ma masih di sini, ma berusia 61 tahun hari ni… tapi perancangan Allah tiada siapa tahu… setakat 60 tahun usia mama berada di alam fana ini… Saat akhir dya di sisi mama mengajar mama mengucap… saat nyawa mama ditarik perlahan2… saat helaan nafas terakhir mama… saat dgupan jantung mama berhenti perlahan2… dya saksikan semuanya ma… rehatlah ma… dya tahu mama dah penat sgt… tugas mama pun dah selesai… saat memandikan dan menkafankan mama tenang wajahmu seperti sdg tidur dan berehat… memori saat akhir menguruskanmu dan mendakapmu sukar utk dilupakan… tapi dya harus redha… cumanya terkadang rasa hilang separuh nyawa… sesak di dada menahan rindu yg xtertanggung… akhir kata moga bahagia mama di sana ya… tunggu sampai masa ketemu lagi kita inshaAllah di syurga… di hari lahirmu hanya sekuntum doa dan yasin mampu kuberi… moga bahagia mama di sana…. alfatihah buat cinta hatiku, pendamai jiwaku Hajar Sarman…

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s